انواع سقف کاذب

آسمان مجازی

سقف کاذب به عنوان یکی از عناصر ساختمانی نقش موثری در پوشش دادن و نگه داری عوامل زیر سقف بر عهده دارد.این نوع سقف ها در طی دوره های مختلف پیشرفت چشم گیری داشته و امروزه شاهد انواع مختلفی از سقف های کاذب در معماری هستیم که به روز ترین آن ها را می توان سقف کشسان یا آسمان مجازی دانست .

انواع سقف کاذب

سقف کاذب با رابیتس و اندود

این نوع سقف کاذب از قدیمی ترین و پر کاربردترین سقف های کاذب به شمار می رود. در این سقف رابیتس به عنوان ورق فولادی مشبک به وسیله سیم آرماتوربندی یا مفتول به شبکه فرعی متصل می گردد. قابلیت ویژه رابیتس این است که ملات ها به آن چسبیده و ترک بر نمی دارند. رابیتس را می توان در دو نوع برجسته و مسطح ساخت. رابیتس برجسته در دهانه های بزرگ تر و رابیتس مسطح در دهانه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین می توان جهت اندودکاری روی کانال های کولر و تاسیسات نیز از رابیتس کمک گرفت.

سقف کاذب آکوستیک

از این نوع سقف بیشتر در سالن های سینما،کنفرانس و سخرانی و… استفاده می گردد. آکوستیک به نوعی از ایزولاسیون صوتی از جنس پارچه چین دار،پلاک های گچی،پلاک های چوبی،ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و یا سوراخدار که از انعکاس صدا جلوگیری به عمل می آورد، گفته می شود.

سقف کاذب آلومینیومی

جنس پوشش این دسته از سقف کاذب ها آلومینیوم بوده و پشت آن را با پشم شیشه پر می کنند. هم چنین در این نوع سقف کاذب وسیله های اتصال از جنس فولاد گالوانیزه است.

سقف کاذب چوبی

پیش از اجرا کردن لمبه کوبی،دور سقف با کمک چهار تراش چوبی مناسب تراز و کلاف کشی می گردد. شبکه اصلی این سقف ها فولاد یا چهارتراش و شبکه فرعی اش چوبی است. جنس لمبه های چوبی از نراد خارجی روسی یا مشابه آن است.

سقف کاذب پیش ساخته گچی (کناف)

شبکه اصلی این نوع سقف ها از جنس آلومینیوم بوده و قطعات گچی را در داخل خود جای می دهند. امکان پیچ یا میخ کردن قطعات گچی یا کناف روی شبکه چوبی وجود دارد. سقف های کاذب گچی دارای مزایایی هم چون : سبک وزنی،نصب راحت و سریع، تنوع در طرح ،مقاوم در برابر آتش سوزی،قابلیت تعویض قطعات،امکان رنگ کاری با پرداخت جزئی،ثبات رنگی،مقاوم در برابر ضربه،عایق صدا،تهویه مناسب و هم سازگار با محیط زیست هست.

آسمان مجازی

سقف کاذب ترکیبی

به چند نوع سقف کاذب که در قالب شکل های هندسی منظم یا نا منظم در کنار یکدیگر اجرا می شوند سقف کاذب ترکیبی می گویند. برای اجرای صحیح این نوع سقف کاذب طرح متناسب با سازه های سقف کاذب ضروری است. هم چنین بهره گیری از لامپ های مختلف نیز باعث نورپردازی شده و جلوه خاصی را به محیط می بخشد. برای اجرای این سقف کاذب در ابتدا زیرسازی مناسب با آهن کشی یا بدون آن انجام می شود .

سقف کاذب گریلیوم

نوعی سقف دکوراتیو است که جنس ورق های به کار رفته در آن آهن،آلومینیوم،ورق های آلیاژی می باشد. نام دیگر سقف گریلیوم سقف باز است چون پس از نصب سقف، قسمت قابل مشاهده خانه های مربع یا مستطیل شکل است که به طور پیوسته در کنار هم قرار دارند و هیچ گونه پوششی در داخل یا پشت آن نیست و قسمت پشت سقف و تاسیسات به کار رفته به خوبی نمایان است. اجرای سقف کاذب گریلیوم به صورت انفرادی یا ترکیبی با سایر سقف ها است. هم چنین این نوع سقف ها به کمک مفتول،زنجیر یا سیم از سقف اصلی آویزان می شوند.

سقف کشسان یا آسمان مجازی

آسمان مجازی به عنوان به روز ترین سقف کاذب از جنس پارچه پی وی سی و یک ریل پروفیلی که این پارچه را احاطه کرده ساخته و تشکیل شده است. آسمان مجازی با قابلیت نورپردازی فوق العاده اش تاثیر زیادی در زیبایی محیط داخلی یک مکان دارد. در سقف کاذب آسمان مجازی که خاصیت کشسانی نیز دارد، می توان با انتخاب تصاویر دلخواه خود و چاپ آن ها بر روی تایل ها محیطی آرامش بخش را خلق کرد. با به کارگیری آسمان مجازی به عنوان یک سقف کاذب می توان به ویژگی هایی هم چون قابلیت نصب سریع،سبک وزن،غیر قابل اشتعال بودن، دکوراسیونی مدرن و آرامش بخش،ضد آب،مقاوم در برابر ضربه و… دست یافت.
در حالت کلی نیز یک سقف کاذب مناسب باید در آکوستیک کردن فضا ،ایجاد فضایی دکوراتیو،جلوگیری از اتلاف انرژی،نورپردازی ،پوشش عناصر تاسیساتی و… به خوبی ایفای نقش کند.

برای بهره مندی از مشاوره تیم سفیر اسکای, می توانید تماس حاصل فرموده و سوالات خود را مطرح سازید.

نویسنده:مهری رقمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =