سقف کشسان چیست

اسمان مجازی

سقف کشسان

در گذشته نه چندان دور معماران و کارشناسان برای طراحی فضای داخلی ساختمان ها تنها به نمای کف و نهایتا دیوارها توجه می کردند و از قابلیت فراوان سقف ساختمان ها برای ایجاد نمای بهتر غافل شده بودند. تزئینات سقف ها تنها به گچ بری های سنتی و مدرن خلاصه می شد. این موضوع در فضاهای غیر مسکونی مانند ادارات و اماکن عمومی مثل بیمارستان ها، تالارها و هتل ها به معضل بزرگتری تبدیل شده بود.از طرفی در این فضاها به منظور استفاده هرچه بیشتر از محیط، محل عبور تاسیسات ساختمانی به سقف ها انتقال داده می شد و از سوی دیگر وجود سقف های ثابت خود مشکلی برای تعمیرات و بازرسی تکنسین ها محسوب می شد. علاوه بر این در چینن اماکنی به دلیل وسعت زیاد زیربنا، ایجاد سقف های ثابت با تزئینات زیبا هزینه زیادی را بر دوش مدیران قرار می داد و استفاده از سقف های کاذب معمولی و مربعی شکل نیز ظاهری یکنواخت و گاه خسته کننده به محیط می داد. عوامل متعدد دیگری مانند سرعت اجرا و استحکام سقف ها نیز از چالش های پیش رو برای ساختمان سازها به حساب می آمدند. بنابراین متخصصان به فکر طراحی و ساخت سقف های کاذبی افتادند که در عین داشتن ویژگی نمونه های سنتی پیشین از زیبایی بیشتری برخوردار باشد و موفق شدند تا محصولی به نام سقف کشسان را به بازار عرضه کنند.

خواص آسمان مجازی

ماده اولیه سقف های کشسان از pvc تشکیل می شود. این سقف ها ضخامت اندکی دارد و درنتیجه انتظار می رود که وزن بسیار کمی داشته باشند. بنابراین استفاده از آسمان مجازی در کاهش وزن ساختمان ها تاثیر بسیاری دارد(برای مطالعه ویژگی آسمان مجازی به این برگه مراجعه کنید). همچنین سقف باریسول به دلیل ترکیب با مواد شیمیایی دیگر در برابر حرارت نیز مقاومت خوبی دارد و نسبت به طرح های چوبی به کار رفته در نمای داخلی ساختمان ها ایمنی بیشتری را برای ساکنین فراهم می کند.
سقف های کشسان مطابق نامشان خاصیت ارتجاعی دارند و در اثر کشش و فشار پاره نمی شوند. این سقف ها پس از برداشته شدن فشار از روی آنها به حالت اولیه خود باز می گردند. برای نصب این سقف ها نیازی به استفاده از ملات نیست. در نتیجه می توان انتظار داشت که نصب آنها با سرعت بسیار بالایی انجام شود. برای اجرای سقف های کشسان تنها کافیست تمام محیط سقف به وسیله سازه های نازک فلزی ریل گذاری شود. سپس اضلاع این سقف ها در درون این ریل ها جاسازی شده و سپس با استفاده از دمنده های حراری بزرگ چروک های آنها صاف می شود(انواع سقف باریسول در این برگه قرار دارد).
علاوه بر نصب آسان و سریع یکی از ویژگی های مهم سقف های کشسان زیبایی منحصر به فرد آنهاست که تنها به ترکیب با نور پردازی خلاصه نمی شود. سقف های کشسان می توانند بدون نورپردازی نصب شوند. این سقف ها در رنگ بندی های مختلف و به صورت مات و شفاف تولید می شوند. در هنگام نصب، تاسیسات نورپردازی و سیم کشی آنها در پشت سقف کشسان قرار می گیرد که به راحتی با برداشته شدن سقف امکان بازبینی و تعمیرات آنها فراهم می شود. نورپردازی در سقف های کشسان هم با استفاده از چراغ های هالوژن و LED و هم با استفاده از لامپ های RGB و مهتابی های SMD به صورت پنهان در پشت سقف انجام می شود. استفاده از کریستال های سواروسکی موجب ایجاد نمایی مانند آسمان شب در سقف ها می شود و معمولا این کریستال های کوچک را با سقف های مات و تیره رنگ به کار می برند(برای مطالعه انواع و نحوه نور پردازی سقف کشسان به این سفحه مراجعه کنید).
شاید همواره دوست داشته باشید تا در نمای سقف اتاق یا بخشی از منزل خود یک تصویر واقعی از طبیعت را داشته باشید و دقایقی به آن خیره شوید. سقف های کشسان این آرزو را برای شما محقق کرده اند. امروزه امکان اجرای تصاویر مختلف با تنوع رنگ بالا بر روی سقف های کشسان وجود دارد. معمولا بر روی آنها تصویری از آسمان و یا نمای از شاخ و برگ درختان اجرا می شود.
نورپردازی متنوع سقف های کشسان موجب شده تا برای فضاهای مختلف مسکونی و غیرمسکونی مناسب باشند. در برخی از فضاها مانند ادارات و سالن های اجتماعات نورپردازی باید به گونه ای باشد تا موجب برهم خوردن تمرکز حضار نشود اما در مقابل در فضاهای مسکونی، رستوران ها و هتل ها سقف ها باید دارای نورپردازی خیره کننده باشند تا توجه افراد را به خود جلب کنند. سقف های کشسان تمام این نیازها را به خوبی پاسخ می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پنج =